Vinternatt 100 år
Publisert 01.08.2014 13:53
Norges jubileumsutstilling 1914 på Frogner i Kristiania ble åpnet 15. mai kl 11 av Kong Haakon VII. I hans følge var både Dronning Maud og Kronprins Olav. Det hadde da foregått underverker i løpet av natta og morgentimene. Stillaser og malerbøtter var fjernet, veiene sandstrødd og ryddet, og store havebed var vokst opp siden dagen i forveien – kort sagt, utstillingen var ferdig!
Denne dagen kastet kongefamilien glans over en høytidelig åpningsfest hvor 3000 inviterte
overvar fremførelsen av "Utstillingskantaten" med et 500 mann stort kor. Hele dagen hadde det vært myldrende aktivitet i Kristianias gater. Det norske flagg var heist over hele byen.
Spaserende, sporvogner og hestekjerrer beveget seg i sakte strøm mot Frogner og
utstillingsplassen.
Deretter ble en stor festmiddag holdt for de 3000 inviterte, før kvelden ble avsluttet med et
fyrverkeri som markerte at feiringen var i gang.
Jubileet var en feiring av fremskrittene de siste hundre årene. Fra å ha vært en fattig
jordbruksnasjon, var landet på vei til å bli en moderne industrinasjon. Det var 100 år siden
1814 og landet hadde gjennomgått en enorm utvikling på disse årene. Nå var det på tide å
skryte av hva nasjonen Norge hadde fått til.
Kunstnerpaviljongen og de radikale
Allerede 3. mai hadde gruppen “De 14” – kretsen omkring Erik Werenskiold og Henrik Sørensen – sendt ut sin reklameplakat i anledning den særutstillingen de holdt i en egen paviljong. Plakaten var tegnet av Henrik Sørensen. Det fortelles at kunstnerne hengte opp sine bilder i dypeste taushet, mens ryktene gikk om at det med sikkerhet skulle bli en utstilling med radikalt smell og bli en kunstnerisk begivenhet av europeisk inspirasjon og dermed vise hvor kraftig og moderne norsk kunst var. Harald Sohlberg hadde bilder i De yngeres sal sammen med bl.a. Nikolai Astrup og Per Krohg. Aftenpostens omtale av de unge var illustrert med Sohlbergs Eftermiddagssol fra 1895, og han fikk like stor spalteplass alene som de andre yngere til sammen. Til å begynne var det mange kjøpere av de kunstneriske arbeidene, men interessen raskt dabbet av.
Ny attraksjon – Sohlberg i egen sal
Noe måtte gjøres for å unngå fiasko. Det ble bestemt at kunstutstillingen måtte omorganiseres for å tiltrekke seg publikum – utstillingens formann i kunstavdelingens komité, Christian Krohg, tok kontakt med Sohlberg og tilbød ham en egen sal. Krohg foreslo at Vinternatt i fjellene skulle tas inn på utstillingen og endog ha en egen vegg ettersom det var “en verden for seg selv”. Bildet hadde ikke vært ferdig til åpningen i mai, men i juli var det ferdig og maleriet ble vist offentlig da kunstavdelingen gjenåpnet. Aftenposten skrev 1. august: “... en betydningsfull forandring. For det første har maleren Sohlberg fått et helt rom for seg selv, derved kan denne særegne og ensomme kunstner komme helt til sin rett. Det er en aldeles nydelig separatutstillingn han har fått i stand.”
Vinternatt i fjellene – en suksess i hundre år
Vinternatt i fjellene ble brukt som blikkfang i de fleste større avisomtaler av jubileumsutstillingens nyopphengning. I Aftenposten heter det “iøynefallende og imponerende” i omtalen. Morgenbladet kunne fortelle at bildet kostet hele 20 000 kroner, en svært høy pris den gang, og at det var mange liebhabere. Jens Thiis som ledet innkjøpskomiteen til Nasjonalgalleriet ønsket å kjøpe inn bildet, men Erik Werenskiold og en stor krets omkring ham prøvde med alle krefter å hindre at bildet ble kjøpt inn – selv etter at prisen var redusert til 7000 kroner. Da bildet ble stilt ut i Bergen og Bergen Billedgalleri gjorde avtale om innkjøp til 7000 kroner, men på grunn av den store krigen ikke rakk å samle inn nok penger før skipsreder Jørgen B. Stang tilbød å kjøpe bildet for 10 000 kroner. Bildet hang først hos Stang, men i 1918 skjenket han bildet til Nasjonalgalleriet. Werenskiold hadde da trådt ut av innkjøpskomiteen, og galleriet tok imot verket uten innsigelser. I 1995 ble det gjennom en folkets avstemning gitt hederstittelen Norges nasjonalmaleri.
Hundreårsmarkering på Fossedagene i Sollia
Harald Sohlberg og bildet Vinternatt i fjellene er hovedtema på årets Fossedager i Sollia 5.-6- september. Fredag 5. september vandrer vi i Sohlbergs spor under veiledning om geologi med Atle Næsje og kunstnerens arbeid med Øivind Storm Bjerke. Lørdag 6. september åpner vi en Sohlbergutstilling i Fossehuset og foretar en avduking av en minneplate over kunstneren og hans hovedverk.
For øvrig fløy Trygve Gran over Nordsjøen 31. juli og ble mottatt av store folkemasser ved ankomsten i Kristiania om kvelden – også det et hundreårsminne i disse dager.
BB