Solliamusikere på en europeisk arena
Solliamusikere på en europeisk arena
For musikere har Sollia alltid vært et ettertraktet sted å spille. Helt tilbake på 1700-tallet kom det folk hit for å spille til gjestebud og dans, og for å lære av bygdas egne spillemenn som hadde vært ute og lært.
Etter at Sollia skytterlag ble etablert i 1863 ble det årlig holdt en skytterfest. Som regel ble musikken hentet fra Fron og Ringenu. Dalseggmusikken og Stulsmusikken er navn som fortsatt har en klang. Da Peder Modahl flyttet til Vålebrua i Ringebu for å drive habndel, ble han en skattet orkestermusiker med sin kornett.
Begge sønnene Nils og Arne Modahl ble dyktige musikere, Nils på fele og Arne på både fele og trekkspill. Det var store ungdomskull i Sollia omkring 1900, og ungdomslokalet Jomsborg ble bygd på initiativ fra ungdommen og innviet i 1914. Nils og Arne spilte gjerne både konsertmusikk og til dans. Jomsborg ble også en arena for mange store spillemenn utenfra: Ottar E. Akre, Peder Gulmoen og Peder Elsmo for å nevne noen som gjestet bygda i 1920-åra, alle spilte sammen med Arne Modahl på sine konsertturneer. Arne Modahl spilte konserter og til dans med dem, både i Sollia og ellers.
Arne Modahl komponerte også, dels rene konsert numre, dels danser i alle vanlige taktarter: vals, reinlender, masurka og gallopp. Mange er bevart på noter, men mange har gått inn i den levende tradisjonsmusikken og bringes videre uten at man kjenner opphavspersonen. En del er også blitt overtatt, nedtegnet og utgitt av andre. På konserten på Jomsborg vil Lillebror Vasaasens orkester spille komposisjoner av blant annet Arne Modahl.
Senere etablerte Arne Modahl et lite orkester med broren og Anstein Tangen. De dro på turneer sammen når Arne ikke dro alene – blant annet til London. Dessverre gikk konsertplakaten derfra tapt i forbindelse med opprydding på Modal før stedet ble solgt. I Sollia var Arne en selvskreven spillemann når han var hjemme. Da Oddvar Juel Nygaard fra Sør-Fron kom til Sollia som slåttekar for Per Lien under krigen, fortelles det at han gjerne brukte kvelder og helger til å spille sammen med Pers svoger, Arne Modahl. Etter krigen ble han gift med Alvhild Kulstad fra Granen, Pers søskenbarn.
I Sollia ble Oddvar Nygaard en velsett spillemann, og han spilte jevnlig og årvisst på både Solvang og Jomsborg. Når han stemte opp, i senere år med mesterfelespilleren Ola Oppheim ved sin side, var det alltid trangt på dansegolvet på Solvang og Jomsborg. Folk kom fra hele Østlandet for å være med der de to stod som stilskapere. De var de første som brøt skikkelig gjennom – nesten som popmusikere – på 1970-tallet med et repertoar av tradisjonsrik gammel dansemusikk. Mye var egenkomponert og tilpasset samspillet mellom fele og trekkspill på en ny og sugende, danseglad og utrolig samspilt måte.
Arne Modahl ble lokal leder av NS i Sollia, og hverken han eller sønnen Thorbjørn, som også etter hvert spilte sammen med faren, slapp til som spillemenn her til lands. De møtte en effektiv utestegning også etter at deres dommer var sonet. Derimot ble de av og til hentet til Sverige for å utøve sin virtuositet.